I dag har de fleste virksomheder en hjemmeside – og gerne en moderne en. Det rette design gør en forskel for firmaet. Tænk på det tilsvarende en butiksfacade. Ville du foretrække at gå igennem døren det sted, der har en støvet front og ser en smule forældet ud? Eller ville du gå ind hos naboen, der hvor du ser klare farver, et tydeligt budskab og måske endda føler en form for engagement?
Design er vigtigt for nutidens virksomheder. Ikke bare eksternt, men også internt. Ikke bare for den måde øjet ser på, men for den måde vores hjerner og hjerter opfatter på.
Netop derfor er design ikke bare former og farver udvalgt på mavefornemmelser. Design er en strategisk proces, en måde at kommunikere på, en måde at guide en bruger på og en måde at dyrke brand og historier på. Alt dette skal du huske, når du planlægger din nye hjemmeside eller måske et re-design af den eksisterende.
Din hjemmeside er dit digitale førstehåndsindtryk… og meget mere!
Fordi Google spiller en stor rolle i vores informationssøgning, bliver mange brugere først bevidste om en virksomhed, når den f.eks. kan løse det problem brugeren søger svar på i søgemaskinen. Derfor vil en hjemmeside i mange tilfælde give brugeren et førstehåndsindtryk – medmindre man er så heldig at være et stort, velkendt brand, der tiltrækker trafik af sit navn alene.
Fordi din hjemmeside giver potentielle kunder deres førstehåndsindtryk, skal den naturligvis være designet flot og brugervenligt. Men er det nok i dag? Muligvis ikke.
En hjemmeside er i høj grad blevet et centralt punkt, der ikke blot forener fysisk og digital forretning, men sammenkæder brandets mange ender. I dag er det f.eks. svært at forestille sig en hjemmeside, der ikke er forbundet med både fysisk butik eller adresse, er forbundet med en faglig LinkedIn profil og er forbundet med en social tilstedeværelse på Facebook og måske Twitter, instagram, tumblr etc.?
Det stiller krav til udviklingen. De mange ender skal forenes, så udtrykket er klart og ensartet. Faktisk skal alle dine kanaler kunne svare på spørgsmålet ”Hvad er meningen?”. Det skal være klart, hvem du henvender dig til, hvad du vil have de personer til, og hvordan din hjemmeside understøtter det formål. Når de ting er defineret og indarbejdet i den strategiske proces, skal du desuden være forberedt på at måle og forbedre. Det er blevet nødvendigt i nutidens digitale konkurrencelandskab.
Så lad os spørge igen: Har du styr på hjemmesiden?