Hvis du arbejder med SEO eller har en SEO-leverandør, er det slet ikke utænkeligt, du har stødt på begrebet ”struktureret data”. Navnet kan måske virke forvirrende, men ved at vende ordrækkefølgen en smule, bliver det lettere at forstår, der er tale om data sat i en struktur, som Google (og andre søgemaskiner) bedre kan læse og forstå.
Tænk blot på, at Google, Bing m.fl. hver dag arbejder på at indeksere millioner af hjemmesider, der hver især har mange undersider, der også skal indekseres. Søgemaskinerne vil gerne forstå alle de her hjemmesider, så de kan placere dem i forhold til de relevante søgninger og vise brugeren de bedste resultater, når han eller hun indtaster en forespørgsel.
Derfor er struktureret data en semantisk opmærkning af dit indhold, hvormed du præciserer dit indhold ved at forsyne søgemaskinen med ekstra data.
Eksempler på hvad struktureret data kan bruges til
Struktureret data kan bruges til at forsyne søgemaskine og bruger om ekstra informationer om en websides indhold. De ekstra metadata kan bruges bredt, og markerer alt fra produkter til bageopskrifter eller butikker med ekstra information.
F.eks. kan en madblogger nu tilføje struktureret data til sin opskrift, så Google i sin resultatoversigt kan vise brugbare informationer som bagetid, kalorieindhold eller ingredienser. Det giver brugeren et bedre overblik og en meget bedre forudsætning for at finde et passende resultat – ligesom indehaveren af hjemmesiden kan opleve øget opmærksomhed, eftersom dennes brugere ser ekstra informationer, der gør resultatet mere iøjnefaldende.
Struktureret data virker dog til meget mere end bare opskrifter. Lokale forretninger kan straks angive, hvor i landet de er placeret, hvad deres kontaktinformationer er, hvilken branche de arbejder inden for, åbningstider og meget mere. Det giver igen øget synlighed, og så gør disse data det desuden meget lettere for Google at forsyne lokalt søgende med relevante resultater inden for den præcist efterspurgte branche.
Hvad med webshops, kan de få glæde af struktureret data? Absolut! Som indehaver af en webshop kan du angive vigtige data som pris, lagerstatus, fragtomkostninger, dimensioner på varer, anmeldelser og meget mere. Igen har du nu mulighed for at få f.eks. en vare vist i resultatoversigten, så brugeren med det samme kan se disse data. Er din pris attraktiv og er varen på lager, er der dermed stor chance for, at du får brugernes klik. Ligeledes kan anmeldelser være med til at øge din synlighed, da gule stjerner straks markerer andre brugeres tilfredshed og skiller din side ud fra dem, der ikke har stjerner på resultatsiden.
Sådan implementeres dine data
Mange omtaler også struktureret data som ”schema markup”. Schema markup er en slags ordbog, der er den mest anvendte måde at forsyne sit site med struktureret data. Man kan dog også bruge microformats. Selve implementeringen foregår via microdata eller formatet JSON. Den største forskel ligger i, at man implementerer microdata i HTML-koden, mens JSON indsættes som javascript.
Til de mange brugere af WordPress findes der naturligvis også pluginløsninger, hvor man uden større kendskab til kode let kan indsætte sin struktureret data – og tilmed kan se et preview af sine resultater i søgemaskinen via simuleret ”live-visning”.