Det kan ikke lade sig gøre at sige smartphone uden også at sige apps. Softwareapplikationerne kan assistere, optimere og forbedre hverdagen indenfor en uendelig lang række af områder, hvilket stort set alle er bekendt med. Hvis du har egen virksomhed, kan det indimellem være vanskeligt at beslutte, hvorvidt man skal satse på en app eller en mobilvenlig hjemmeside i forbindelse med kundesegmentet. Her får du en smule rådgivning med på vejen, som forhåbentlig kan bidrage med en smule indsigt på området.
Appens genialiteter
I første omgang er det vigtigt at fastslå, at der ikke må herske nogen tvivl om, at en stor del af virksomhedens markedsføringsstrategi bør foregå online – uanset kanalerne. Hjemmesider har i mange år været den klassiske middel hertil men med introduktionen af Web 2.0, har apps fået en stigende betydning. Apps kan simpelthen mere, og de er ofte langt mere brugervenlige og nemmere for kunderne at betjene fremfor et mobilvenligt site. Appens hurtighed og fine håndtering af animationer er nogle af de klare fordele, og samtidig kan apps i høj grad anvendes i forbindelse med påvirkning og involvering af kunderne – bl.a. ved hjælp af smartphonens kamera- eller GPS-funktion. Du kan med fordel alliere dig med en professionel app udvikler, som kan skabe den optimale app til dig, din virksomhed og dine kunder.
Værd at overveje
Det koster naturligvis mere at få udviklet en mobil applikation, end det er at udvikle en mobil hjemmeside. Ligeledes er driftsomkostningerne typisk lavere ved sidstnævnte. Adgangen til den mobile hjemmeside er i første omgang også lettere end at finde applikationen på app stores. Det ene behøver dog ikke at udelukke det andet. Selvom virksomheden har en genial app, bør den også have en god mobilside og vice versa. Appen kan ufattelig mange ting, men en kombination af de to enheder vil typisk være den mest optimale løsning.