Mange danskere driver hjemmesider, blandt andet som supplement til en fysisk virksomhed, som en blog eller noget tredje. De fleste tror fejlagtigt, at det blot er indholdet på hjemmesiden, som skal være vigtigt, for at deres hjemmeside er god. Derfor negligeres brugervenligheden, som vi bringer dig tips til at bringe i top.
Først og fremmest: indhold
Indholdet er rigtigt vigtigt, og det er også dét, som de fleste danskere har styr på på deres hjemmeside. Til dette kan man yderligere optimere i forhold til opdeling af forskellige sider, så alt indhold ikke er plottet ind på én side. Det kan nemlig virke ganske uoverskueligt, og man mister forholdsvis hurtigt læseres opmærksomhed på internettet. Et godt råd er at være helt konkret og kortfattet på forsiden. Den skal ikke bære præg af for meget tekst, men være velformuleret i forhold til, hvad hjemmesiden drejer sig om. Er hjemmesiden supplement til en virksomhed, skal der være angivet profession samt hvor i landet, arbejde kan udføres. Er hjemmesiden en blog, skal retningen fremstå på forsiden. Ydermere kan forsiden være præget af et par billeder, foruden links til andre af hjemmesidens sider.
Mobilvenlighed
Som nævnt mister man forholdsvist hurtigt læseres opmærksomhed, når man er online. Derfor er det vigtigt, at hjemmesiden er brugervenlig, for at have større chance for at holde på læsere. Det gør sig også gældende i forhold til at tilgå hjemmesiden fra forskellige enheder. Hjemmesider er som udgangspunkt sat op til at kunne tilgås fra computere. Dog benytter mange danskere sig af smartphones til søgninger på farten, hvorfor hjemmesider også skal sættes op til at kunne tilgås fra mobilenheder. Dermed tilgodeser man alle læsere, hvad end man søger fra computer eller mobilenhed, hvilket er til fordel for brugerfornemmelsen.
Nyhedsbrev
Det kan være en fordel for både ejer af hjemmeside og for læserne at tilbyde nyhedsbrev, ved besøg af hjemmeside – se eksempel her. Fordelen for ejeren af hjemmesiden ligger i, at man kan nå ud til bestemte læsere, når man opdaterer produkter, kører tilbud eller har skrevet nyt blogindlæg med formålet om at fange læseres opmærksomhed. Fordelen for læseren er, at man kan blive informeret, når der sker noget nyt af personlig interesse.
Hjemmesidens forskellige sider
Udover forsiden, som skal bære præg af konkret og kortfattet indhold, kan en hjemmeside byde på forskellige sider. Det kan for eksempel være en ’om mig’ side af mere personlig karakter, hvor man beskriver, hvem der står bag hjemmesiden. I modsætning til forsiden, må denne side godt være lang og detaljeret, da læserne har trykket ind på denne side, for at lære mere om personen bag.
Har man en virksomhed, som sælger produkter, er der andre sider som kan være relevante at have. Det ene er en fane med kontaktoplysninger – som vist her – for at stille sig tilgængelig over for kunders behov. Det giver kunderne en sikkerhed, at ejer er nem at komme i kontakt med. Ydermere kan det være en god idé at bringe en side med kundeanmeldelser, for at give nye kunder mere tryghed.
Det er forskelligt fra hjemmeside til hjemmeside, hvad der er vigtigt at have med. Det er dog vigtigt, at forsiden er kortfattet, så man hurtigt får alle informationer om, hvad hjemmesidens funktion er. Ydermere kan hjemmesiden bringe andre sider, som kan være mere detaljerede, da folk har trykket sig ind på dem af interesse.
Det er vigtigt, at en hjemmeside er brugervenlig, hvoraf man kan søge inspiration på andre hjemmesider i samme stilart som sin egen, for at finde inspiration. Dermed kan man benytte sig af samme brugervenlige effekter som hjemmesider, man selv har haft gode oplevelser hos.